“Ik voel mij aan het eind van een werkdag vaak uitgeblust. Ik heb zelden het gevoel dat ik iets wezenlijks gepresteerd heb. Dat knaagt aan me en zuigt me letterlijk leeg…” De uitspraken van mijn kennis liegen er niet om. Hij is nu zelfs op het punt aanbeland dat hij een andere baan wil zoeken.

Als business organizer en timemanagementspecialist vraag ik mij af of hij door van baan te switchen de kern van zijn probleem raakt. Wat is dat dan, iets wezenlijks presteren? En wanneer zou hij van zichzelf wél een succes mogen vieren?

Na wat doorvragen komt de aap uit de mouw: de doelstellingen in zijn werk zijn voor hem niet helder en blijkbaar vindt hij het lastig om hier zelf een eigen draai aan te geven. Dit in combinatie met zijn perfectionisme, zijn behoefte om zonder een fout te maken een topprestatie te leveren, zorgt voor het knagende schuldgevoel.

Succesjes zijn als olie voor onze motor

Voor ons zelfvertrouwen is het belangrijk om zo nu en dan een succes(je) te ervaren; dat geeft ons de energie en durf om nieuwe uitdagingen aan te gaan, essentieel voor persoonlijke groei. Het is dus goed om voor jezelf te weten wanneer de vlag uit mag.

Er gebeurt ook iets bijzonders in onze hersenen wanneer wij doelen stellen: zij weten dan wat belangrijk voor ons is, waardoor zij alle relevante informatie voor het bereiken van deze doelen naar ons bewustzijn gaan leiden. We gaan ineens dingen opmerken die wij anders over het hoofd zouden hebben gezien!

Voor ons brein is het echter wel van belang dat de doelen die wij ons stellen haalbaar zijn. Vage of onhaalbare doelen frustreren ons, met stressreacties tot gevolg. Deze stressreacties vertroebelen onze geest en zetten ons lichaam onder druk.

Hoe verstom je dat zeurende stemmetje in je hoofd?

Voor mijn kennis is het uitermate belangrijk om voor zichzelf helder te krijgen wanneer hij succesvol is in zijn werk. Welke taken vallen onder zijn verantwoordelijkheid en bevoegdheid en hoe kan hij deze vertalen naar concrete activiteiten? Hoeveel aandacht moet hij dan gemiddeld per activiteit besteden? Door de activiteiten vervolgens in hapklare brokken op te delen zijn de kleinere succesmomenten beter te definiëren.

Ga voor het meest haalbare

Een handige tip kan zijn om een doel op twee niveau’s te definiëren: een topniveau en bodemniveau. Wees euforisch als je de top behaalt, maar wees tevreden met het bodemniveau als meer er op dat moment niet inzat. Ga niet voor het allerbeste resultaat, maar voor het meest haalbare resultaat.

Een doel moet je ‘voelen’

Er is veel literatuur beschikbaar met tips over doelen stellen. Een kanttekening die ik nog wil plaatsen: doelen stellen heeft alleen zin als je feeling hebt met het doel, je er betrokkenheid bij voelt. Idealiter gaat er een motiverende, stimulerende werking uit van een gedefinieerd doel.

Mocht mijn kennis van zijn doelenlijstje allerminst energie krijgen en vooral denken in termen van ‘moeten’ in plaats van ‘willen’, dan doet hij er inderdaad verstandig aan om te kijken of het gras elders groener is. In het andere geval adviseer ik hem: benoem je mijlpalen en beloon jezelf iedere keer als je zo’n mijlpaal gehaald hebt!

Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog

Gratis E-book Werken zonder Werkstress

Meld je aan voor het gratis E-book ‘Werken zonder Werkstress’ en ontvang maandelijks webinaraankondigingen, tips en ervaringen op het gebied van werkorganisatie, timemanagement en werkdrukhantering!

© Optiwork - Organizing & Advies - 2024
Webontwikkeling door Convident