Heb je je doelen niet scherp? Dan verzand je in de bewegwijzering onderweg en heb je geen tijd om goed om je heen te kijken.
Laatste legde één van mijn collega organizers (Nynke Terpstra- de Roos) een prachtige metafoor uit over de voordelen van weten waar je heen gaat (in je werk). Stel je het volgende maar eens voor:
Onvoorbereid op weg maakt dat alle borden belangrijk lijken
Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je bent in alle haast je auto ingestapt en bedenkt je te laat dat je eigenlijk niet precies weet waar je naartoe moet. De navigatie heeft kuren, dus daar kun je niet op vertrouwen. Ach, het zal wel loslopen, je rijdt de juiste richting op en dan moet het vanzelf wel goedkomen… Toch?
Vreselijk druk onderweg
Onderweg merk je dat je vreselijk druk bent. Je bent onrustig, want je maakt je wat zorgen over waar je nu precies heen moet. Je kijkt op alle borden die er zijn onderweg. In het centrum van de stad word je overweldigd door alle bewegwijzering. Je baalt ervan dat je niet wat meer van die mooie historische gebouwen kunt genieten, je bent alleen maar op de borden aan het kijken. Oei, daar veroorzaak je bijna een ongeluk! Die voetganger had je niet gezien omdat je zo met je oriëntatie bezig was.
Met het zweet op je voorhoofd kom je aan op de plek van bestemming. Ietsje te laat en wat opgefokt. Het duurt even voordat je je echt op de inhoud van het gesprek kunt concentreren. De volgende keer toch maar beter voorbereiden?
Je doelen scherp stellen voorkomt information overload
Wat zijn jouw eindbestemmingen op het werk? Heb jij jouw doelen voldoende helder? Een helder doel bepaalt je focus. Als je je doel goed voor ogen hebt, weet je op welke bewegwijzering je moet letten onderweg, en welke je met een gerust hart kunt overslaan. Terugkomend op het werk van alledag: door je doel te bepalen, ben je je meer bewust van wat mogelijk alleen afleiders zijn (irrelevante mailtjes bijvoorbeeld, of verzoeken van collega’s over zaken die ver buiten jouw scope liggen) en wat juist de moeite waard is om je aandacht aan te schenken (die collega aan het bureau met een kritische opmerking).
Een doel geeft mentale ruimte
Een helder doel geeft jou de mogelijkheid om je gedegen voor te bereiden, maar ook de mentale ruimte om eens goed om je heen te kijken welke verhoudingen bemerk je bij je teamgenoten? Zijn er onuitgesproken zaken die sudderen op de achtergrond? Genieten van het proces, innoveren, out of the box denken: het lukt makkelijker als je weet waar je naartoe wilt. Weet je dit niet, dan is de kans groot dat je je laat afleiden door allerlei randzaken en het knap onrustig blijft in je hoofd.
Oh ja, een laatste dingetje nog: vertel je collega’s vooral over jouw doelen. Hiermee voorkom je dat ze aan jouw stuur gaan lopen sjorren, omdat zij vinden dat je ergens anders heen moet. Of jou continu attenderen op bord X, Y of Z. Zet je niet liever een mooi muziekje op?
Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog