Een veelgestelde vraag: ‘Hoe zorg ik ervoor dat ik mij aan mijn eigen planning houd?”

Meestal hebben we best aardig voor ogen wat belangrijk is en wat urgent. We plannen enthousiast onze taken in onze agenda en dan… komen er allerlei zaken tussendoor. Weg planning, weg ‘in control zijn’. Wat overblijft is frustratie en een knagend gevoel: “je weet toch dat je eigenlijk…” Hoe houden we meer grip op onze eigen doelen?

Je simpelweg voornemen om je beter aan je eigen planning te houden werkt meestal niet zo goed. Effectiever is het om je allereerst de volgende vraag te stellen:

Wat is de feitelijke reden dat je een taak niet hebt opgepakt?

  • Had je te weinig informatie?

    Ga na hoe je wél aan de juiste informatie kunt komen. Moet je hiervoor collega’s bellen? Internet afstruinen?

  • Zag je er überhaupt het nut niet van in?

    Goed om af en toe stil te staan bij je focus: mogelijk heeft de taak niets met je kernactiviteiten te maken. Praat eventueel met collega’s over jouw verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken. Dit zodat in het vervolg deze taak niet meer bij jou komt te liggen

  • Word je structureel overbelast?

    Ga er maar vanuit dat niemand zich specifiek met jouw welzijn bezighoudt. Als je structureel teveel werkzaamheden krijgt toebedeeld, MOET je aan de bel trekken. Wordt er niet geluisterd? Dan kun je je afvragen of je dit werk wilt blijven doen. Werk dan aan een plan B.

  • Was er een mismatch met jouw persoonlijke kwaliteiten?

    Als dit te vaak het geval is, heb je misschien een loopbaanvraagstuk te pakken. Zit je nog wel op de goede plek? En: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Kun je de taak zo ombuigen, dat je wél het eindresultaat behaalt én de weg er naartoe meer bij jou past?

  • Vind je het moeilijk om nee te zeggen tegen collega’s?

    Werk aan je assertiviteit, de competentie ‘delegeren’, je zelfvertrouwen

  • Liet je je gemakkelijk afleiden door andere zaken?

    Voorkom dat je verleid wordt door prikkels in je omgeving. Schakel de e-mail notificatie uit, ga op een rustige plek zitten, schakel je voicemail in, vertel je collega’s dat je niet gestoord wilt worden, doe een koptelefoon op et cetera

  • Is het gewoon een rotklus?

    Tja, soms is het gewoon een kwestie van door de zure appel heenbijten. Waar je dan wel voor kunt zorgen is dat je appel wat minder zuur wordt: hang je eigen slingers op. Denk hierbij aan: de taak doen met je favoriete muziek op de achtergrond of onder het genot van een lekker drankje, jezelf belonen achteraf (“als ik dit afheb, dan mag ik…”), of de taak opdelen in kleine deeltaken en na elke deeltaak een voor jou aantrekkelijke minibreak houden. Extra tip: begin de dag met deze taak: dan voorkom je dat hij blijft ‘knagen’

  • Et cetera

Moge het duidelijk zijn: pas als je snapt waarom je je niet aan je planning hield, heb je zicht op welke oplossing passend is voor jou. Er is geen one size fits all remedie. Neem eens de tijd om je situatie te overzien en overstijgen en verbaas je over hoeveel je zelf in de hand hebt!

Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog

Gratis E-book Werken zonder Werkstress

Meld je aan voor het gratis E-book ‘Werken zonder Werkstress’ en ontvang tweewekelijks webinaraankondigingen, tips en ervaringen op het gebied van werkorganisatie, timemanagement en werkenergie!

© Optiwork - Organizing & Advies - 2020
Webontwikkeling door Convident