Gratis e-book 'De 10 denkfouten van te drukke teams'
Meld je hier aan en ontdek in welke denkvalkuilen te drukke teams stappen. Met praktische oplossingen!
Dat kleine kind is niet verdwenen, zit nog steeds ergens in je binnenste. Oók bij jouw medewerker. Dit geldt zeker bij een leerinterventie.
Denk eens aan vroeger, toen je nog een klein kind was… Vond je het toen niet geweldig als je ouder of juf interesse toonde in wat jij deed? Gaf je dat vaak niet nét dat extra zetje om te blijven volhouden en boven jezelf uit te stijgen? Dat kleine kind is niet verdwenen, zit nog steeds ergens in je binnenste. Oók bij jouw medewerker. Dit geldt zeker bij een leerinterventie.
Ik geniet ervan als een leidinggevende actief betrokken is bij het leerproces van zijn* medewerker. Hij stelt zich belangstellend op, maakt concrete werkafspraken én vraagt mij als externe partner om feedback en tips. Deze ideale leidinggevende cares en verbindt hier concrete acties aan. Ik merk dat dit een enorm positieve invloed heeft op het eindresultaat van de leerinterventie: het geleerde blijft beter hangen en de medewerker blijft langer gemotiveerd.
De nadelen liggen er vooral op het vlak van tijdsinvestering op de korte termijn (het leerproces moet af en toe wel op de agenda gezet worden) én het kost extra denkkracht. Een antwoord op de vraag hoe het geleerde vanuit de leerinterventie vertaald kan worden naar concrete acties en resultaatafspraken… schud je niet zo één-twee-drie uit je mouw. Misschien wordt de rol van de leidinggevende ook wel besproken. Dit kan natuurlijk spannend zijn.
Gaat het enkel om een pleistertje voor het bloeden voor de medewerker, of is écht bijdragen aan zijn ontwikkeling de focus? Show them you care en merk het verschil. Hoe krachtig is het om juist samen onderdeel uit te maken van de grootste uitdaging voor ons allemaal: nieuwe gewoonten aanleren!
*waar hij/ zijn staat, kan ook zij/haar gelezen worden
Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog