Als je goed kunt focussen in je werk, is de kans groot dat je succesvol bent. Of wordt. Weten waar je je energie op moet richten is jouw sleutel tot succes. Ben je al een beetje georganiseerd van jezelf, dan start je de dag met nadenken over wat je gaat doen: op welke kernactiviteiten ga ik mij vandaag richten?

Not To Do minstens zo belangrijk als To Do

So far so good. Wat echter ook een interessante vraag zou zijn is: ‘Wat ga ik NIET doen vandaag, zodat ik mij goed op mijn doelen kan richten?’ Die vraag vergeten we nog wel eens, maar geeft minstens zoveel sturing aan je dag.

Volgens het Pareto principe komt 80% van je resultaten voort uit 20% van je inspanningen. Of deze verhouding helemaal klopt valt te betwisten, maar ik durf wel te stellen dat we dagelijks veel tijd verspillen aan werkzaamheden die geen direct verband houden met onze beoogde doelen.

We voelen ons graag nuttig en vinden het hierdoor lastig om toe te geven dat we veel zinloos werk verrichten. Toch is dat zo. We worden vaak afgeleid door urgente, maar niet belangrijke zaken, durven geen nee te zeggen tegen onnodige verzoeken van collega’s, verliezen tijd door inefficiëntie, gaan niet altijd even adequaat om met onze informatiestromen, et cetera.

Wat ga je NIET doen vandaag?

Naast dat je nadenkt over wat je WEL gaat doen die dag, is het dus ook nuttig om bewust stil te staan bij wat je NIET gaat doen. Bedenk eens bij ieder opstartmoment iets dat je die dag niet gaat doen, zodat je tijd overhoudt voor de dingen die er voor jou toe doen:

  • Sla een keer die vergadering over waar je toch nooit wat van opsteekt
  • Zet je e-mailnotificatie een ochtend uit
  • Zeg eens een keer nee tegen die collega die jou maar blijft bestoken met irrelevante klusjes
  • Eet nou eens niet achter je bureau je boterham op, maar maak je een verfrissende wandeling in de buitenlucht (goed voor je concentratie naderhand!)
  • Weersta de verleiding van nu.nl, Facebook of Twitter, al is het voor een paar uurtjes
  • En zo meer!

Teveel NIET tegelijk werkt ook niet goed

Probeer niet teveel tegelijk NIET te doen, focus je op 1 of 2 dingen. De kans is dan veel groter dat je het die dag volhoudt en wellicht ook vasthoudt voor een volgende keer. Kijk ook aan het einde van de dag of jouw NIET-actie je geholpen heeft: had je meer rust aan je hoofd? voelde je je minder opgejaagd?

WELLES / NIETES

Bij WELLES hoort ook NIETES, daar weten we vanuit onze kindertijd alles van. Heb jij je welles/nietes lijstje al klaar voor vandaag?

Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog

Gratis 'Checklist Te Drukke Teams' met 60 drukteveroorzakers

Meld je hier aan voor de gratis ‘Checklist Te Drukke Teams’ en ontvang tweewekelijks webinaraankondigingen, tips en ervaringen op het gebied van werkorganisatie, timemanagement en werkenergie! 

© Optiwork - Organizing & Advies - 2020
Webontwikkeling door Convident