Ben jij iemand die de lat ontzettend hoog legt voor zichzelf? Streef jij het volmaakte na en kom je hierdoor regelmatig in tijdnood? Is het nooit helemaal klaar en ben je heel erg streng voor jezelf? Dan vertoon je perfectionistisch gedrag.

Perfectionisme is een beetje té

Een hoge kwaliteit nastreven is natuurlijk mooi, maar bij perfectionisme draaf je hierin een beetje teveel door. Je ontneemt jezelf het o zo belangrijke vieren van successen (het is immers nooit goed genoeg) en echt plezier heb je nauwelijks aan een taak, vanwege dat irritante stemmetje in je hoofd dat roept ‘dat het allemaal perfect moet’.

Timemanagement en perfectionisme gaan niet lekker samen

Perfectionisme heeft alles te maken met het controle willen houden over de situatie. In mijn werk als timemanagement expert en business organizer zie ik vaak terug dat perfectionisme een goede timemanagement behoorlijk in de weg kan zitten. Immers: er wordt veel te veel tijd besteed aan de puntjes op de i, waardoor andere werkzaamheden blijven liggen. Los van de negatieve energie die het kan kosten. Kortom: de klok is je grootste vijand.

Wat te doen?

Er zijn 1001 oplossingen te bedenken, maar de meest effectieve vind ik tot nu toe: stel vragen voordat je met je klus begint. Wees nieuwsgierig! Vraag de ander uit, of stel jezelf vragen. Dit voorkomt dat je een kasteel probeert op te leveren, terwijl een blokhut gevraagd wordt of ook goed genoeg is. Zorg dat je in ieder geval de volgende zaken helder hebt:

  • Wat is het doel dat nagestreefd wordt? Wat wil je met je eindresultaat bereiken? Wanneer is jouw opdrachtgever of ben je zelf tevreden? Is een 7 in dit kader goed genoeg (misschien in de ogen van je opdrachtgever zelfs wel een 10!)?
  • Tot waar reikt jouw verantwoordelijkheid? Wat ligt binnen jouw invloedssfeer en is jou eventueel aan te rekenen? Waar houdt het voor jou op? Als je de organisator bent van een feestje voor 50 man, wil dat nog niet zeggen dat dit betekent dat jij er wat aan kan doen als Truus en Kees het niet naar hun zin hebben…
  • Hoeveel tijd en/of budget is er voor je klus beschikbaar? Wanneer je adviseur bent en het gaat om een budget, dan kun je dit budget omrekenen naar het aantal te besteden uren, rekenend met jouw uurtarief. Zorg er vervolgens voor dat je je klus binnen deze tijdskaders afhandelt. Dit betekent dat je je tijd gaat ‘framen’: binnen X uur moet het klaar zijn! Lever je een product af, dan bepaalt het budget logischerwijs welk materiaal of middelen gerechtvaardigd is
  • Wanneer moet het af zijn? Een deadline (al dan niet kunstmatig – zelf bedacht) helpt om er een eind aan te breien. Onbeperkt de tijd hebben is killing voor een perfectionist!

Hoe voorkom je dat je je verliest in je perfectionisme? Niet door gewoon te beginnen, want dan ga je verzanden. For sure. Wees oprecht nieuwsgierig en maak vervolgens een plan. Wedden dat dit je zeeën van tijd oplevert?

Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog
© Optiwork - Organizing & Advies - 2024
Webontwikkeling door Convident