Takenmagneten hebben veel apenvriendjes

Wat is dat toch met jou en taken? Je gezicht op kantoor laten zien staat garant voor… een hoop extra werk. Vergis je je, of zie je een twinkeling in de oogjes van je collega’s zodra jij met één voet de drempel overstapt? Ja hoor, de eerste collega haast zich alweer naar je toe. Aapje I springt met een zwierige zwaai zo hup… op jouw schouder. En pech voor jou: Aapje I staat te popelen om zijn apenvriendjes II, III, IV en V ook uit te nodigen, anders is het ook zo ongezellig.

Aapje I hoeft voor zijn feestje eigenlijk weinig voor te doen: een beetje rondbazuinen dat het goed vertoeven is op jouw schouder en kijk eens aan: binnen een uur ben jij net de Apenheul.

Teveel aapjes verstoort je focus

Als apenliefhebber vind je het wel schattig, al die beestjes, maar hun gebrul en geschreeuw maakt dat je aan je eigenlijke taken niet toekomt. Je wordt er onrustig van en verliest je focus. Hoe komt het toch dat die aapjes jou zo goed weten te vinden?

Waarom ben jij een apenvriend?

Waarschijnlijk wil je graag iets voor een ander betekenen, ben je hulpvaardig ingesteld. Of misschien ben je gevoelig voor afwijzing. Wat als de ander jou maar stom vindt als je nee zegt? Het kan ook liggen aan je timemanagement vaardigheden. Misschien denk je telkens weer ‘Ach, dat kan best wel even’. Het kan ook zijn dat je onzeker bent over de houdbaarheid van jouw positie of gewoon niet zo goed weet wat er van je verwacht wordt. Kies maar.

Maar de belangrijkste vraag is: hoe voorkom je dat jij bekend staat als takenmagneet? Je weet dat in het vaker nee zeggen de crux zit, maar dat vind je lastig. Dat heb je eigenlijk altijd al lastig gevonden, ook privé. Wat te doen?

Een mini stappenplan

Ik heb een supersimpel mini stappenplannetje voor je bedacht. Je wordt er nauwelijks moe van!

  1. Download een ‘break a habit’-achtige app. Een voorbeeld is de Way of Life app
  2. Bedenk een (let nu goed op!) kleinbehapbaarmakkelijk te realiserenpositief geformuleerd doel dat gaat over jouw grenzen bewaken. Bij voorkeur een doel dat je iedere dag kunt oefenen en wat je nauwelijks tijd kost (5 of 10 minuten)? Bijvoorbeeld: ‘Elke dag tel ik eerst tot 10 bij het eerste aapje en reageer ik daarna pas’. Zo bouw je tijd in om een en ander eerst te overwegen, alvorens je dingen gaat toezeggen. Dit is te doen toch? Zet dit goede voornemen in je app en bedenk minimaal 2 reminders die je elke dag laat terugkomen op de voor jou cruciale tijdstippen
  3. Bedenk ook alvast een beloning als het een week lang gelukt is om jouw nieuwe mini-gewoonte vol te houden
  4. In de habit app houd je elke dag bij of je jouw goede voornemen gehaald hebt. Dit werkt enorm motiverend!
  5. Is het je een keer een week lang gelukt? Probeer dan de frequentie van je goede voornemen op te hogen (bv: bij de eerste twee aapjes… ).
  6. Zit dit goede voornemen helemaal in je vingers? Blijf dit vasthouden en herhaal dan de stappen met een ander voornemen dat te maken heeft met grenzen bewaken. Bijvoorbeeld: ‘Bij het eerste aapje vraag ik wat die collega zelf al zou kunnen doen om…’

Ben jij er klaar voor om jouw eerste mini-stap te zetten?

Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog

Gratis E-book Werken zonder Werkstress

Meld je aan voor het gratis E-book ‘Werken zonder Werkstress’ en ontvang tweewekelijks webinaraankondigingen, tips en ervaringen op het gebied van werkorganisatie, timemanagement en werkenergie!

© Optiwork - Organizing & Advies - 2020
Webontwikkeling door Convident