Het valt niet mee, dat gezeul met die zware laptoptas. Wat kost het een energie om deze achterop je fiets of in je auto te zwiepen. Eenmaal op kantoor aangekomen, zet je hem in de lift snel op de grond. Pfff, de hengsels snijden in je schouder, het gewicht van de tas speelt je parten. Dan maar even de handgrepen gebruiken. Dit houd je ook niet lang vol: je handen beginnen te protesteren. De eerste striemen verschijnen.

Ah, gelukkig: daar is je bureau. Met een ferme kwak plof je de tas op jouw werkplek. Je wurmt je laptop eruit (wat gaat dat toch lastig tegenwoordig, met al die losse papieren in je tas). Waar is je oplader ook alweer? Nóóit te vinden, dat ding. Je neemt je voor om deze voortaan in het zijvak op te bergen, dat voorkomt een hoop gezoek. Oh nee, dat kan niet. Je zijvak zit al vol met allerhande prullaria.

De dag is nog niet eens begonnen en je hebt nu al een opgefokt gevoel.

Doe je brein en lichaam een plezier

Zonde, want dat opgefokte gevoel is helemaal niet nodig. Als timemanagement expert en business organizer durf ik jou het volgende te garanderen: het organiseren van je werk (in dit geval je laptoptas) is goed voor je lichaam en je brein.

Veel spullen maakt onrustig, omdat je er geen overzicht meer in hebt. Dit geeft een gevoel van gebrek aan controle, een belangrijke stressveroorzaker. Los daarvan kost het je energie en hersencapaciteit om te zoeken, de overdaad aan prikkels die een overvolle tas jou geeft te verwerken en… om te blijven onthouden waar je alles gelaten hebt. En wat te denken van je arme rug en schouders?

Welke keuzes vind jij terug in je laptoptas?

Je kunt jezelf letterlijk van je overtollige ballast ontdoen door eens rond te neuzen wat er zoal in je laptoptas zit. Let me guess:

  • Overtollige informatie. Dat rapport dat ook online te vinden is. Of dat ene artikel dat je beslist nog eens gaat lezen…? Wees kritisch op de informatie die je (fysiek) bewaart. Jouw succes wordt in deze tijd grotendeels bepaald door of je de zin van de onzin kunt scheiden!
  • Herinneringen. Die ene teamfoto, dat leuke sleutelhangertje… Maak er een foto van en gooi het weg, of berg het thuis op
  • Dingen die heel handig zijn… toch? Dat apparaatje op zonne-energie waarvan je beslist nog eens gaat uitzoeken hoe het werkt. Of die ontnieter en liniaal die je nooit gebruikt en… stiekem gewoon op kantoor aanwezig zijn
  • To do’s. Bijvoorbeeld: uitgeprinte actielijsten van vergaderingen, met allerlei persoonlijke krabbels van beloftes over en weer tijdens die vergadering. Hier kun je bij uitstek je agenda voor gebruiken. Zet direct na de vergadering alles weg in je agenda. Dat geeft rust en overzicht!

Geen zin om te beginnen? Zet een leuk muziekje op en start gewoon eens vijf minuten. Kijk na die vijf minuten of je verder gaat. Wedden van wel?

Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog

Gratis E-book Werken zonder Werkstress

Meld je aan voor het gratis E-book ‘Werken zonder Werkstress’ en ontvang tweewekelijks webinaraankondigingen, tips en ervaringen op het gebied van werkorganisatie, timemanagement en werkenergie!

© Optiwork - Organizing & Advies - 2020
Webontwikkeling door Convident