Doet de term ‘gelotologie’ een belletje rinkelen? Ik moet toegeven dat ik er tot voor kort nooit van gehoord had. Deze vakterm is afgeleid van het Griekse ‘gelos’, dat staat voor ‘lachen’. Kortgezegd is het een wetenschap die zich bezighoudt met het effect van lachen op de psyche en het lichaam. En laten we nu juist van deze wetenschap een hoop kunnen leren als het gaat om effectiviteitsvraagstukken. Hoe zit dat precies?

De magische uitwerking van lachen

Dat lachen gezond is wordt ons met de paplepel ingegoten. Maar waarom eigenlijk? En waarom wordt ons nu zelfs aangeraden om regelmatig grappige YouTube filmpjes te bekijken op het werk? Dit vergt even wat meer achtergrondinformatie.

Gemakshalve zet ik een aantal lachfeitjes op een rijtje:

  • Medewerkers die lachen, werken beter samen’, aldus de heer Doosje, gezondheidspsycholoog aan de Universiteit Utrecht*. Hij stelt dat een grap de kou uit de lucht kan halen bij onderlinge irritaties en dat situaties hierdoor minder snel uit de hand lopen. Daarnaast reageren collega’s positief op elkaar als zij elkaar glimlachend tegemoet treden. De kans op een ontspannen sfeer, een goede samenwerking en positief onderling contact is dus groter als er veel gelachen wordt
  • Dezelfde heer Doosje geeft ook aan dat veel lachen een positief psychisch effect heeft, omdat ‘mensen die vaak lachen zich beter voelen’. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat je door middel van lachen endorfine aanmaakt; een stofje dat als pijnstiller werkt en een gevoel van geluk of euforie teweeg brengt. Lachen verhoogt tevens het zuurstofgehalte in het bloed, stimuleert de bloedsomloop en ontspant de spieren. Lachen is ook belangrijk voor mensen die stress ervaren: het stresshormoon cortisol daalt drastisch, wat weer een positief effect heeft op het immuunsysteem
  • Humor relativeert, maakt gebeurtenissen minder zwaar. Door bijvoorbeeld te lachen om uitglijders in plaats van deze negatief te beoordelen, ontstaat er in plaats van verlamming juist energie om problemen op te lossen
  • Humor heeft een positief effect op de leer- en geheugenprestaties; handig als een team nieuwe vaardigheden moet leren. Naast endorfine komt er namelijk ook dopamine vrij, een stofje dat ervoor zorgt dat je beter in staat bent om cognitieve taken uit te voeren. Om iets goed te kunnen onthouden is het ook goed om zowel de linker- als de rechterhersenhelft aan te spreken. Gevoel voor humor is vooral gelinkt aan de rechter hersenhelft. Door tijdens een leerproces beide hersenhelften te prikkelen wordt de informatie beter onthouden en is deze gemakkelijker terug te halen**

Het lachen hoeft niet eens oprecht te zijn

Lachen draagt dus bij aan onze leerprestaties, maakt ons weerbaar tegen ziektes en tegenslag (denk aan duurzame inzetbaarheid!) en het kan voor een betere onderlinge samenwerking en sfeer zorgen. Al deze zaken dragen bij aan onze productiviteit op het werk. Wees niet bevreesd: ook een nepglimlach doet al wonderen: door regelmatig kunstmatig de ‘lach’spieren te activeren kan je veel van bovenstaande resultaten bereiken. Let wel: bij sociale interactie is enige dosering en timing gewenst; dit omdat anders het gevoel kan ontstaan dat er sprake is van onzekerheid of huichelarij.

Tips voor regelmatige lachsalvo’s op het werk

Mogelijkheden te over om op het werk de mondhoeken te laten krullen: start vergaderingen met bloopers, sta microbreaks met grappige filmpjes toe, laat een speciaal ‘lach’team regelmatig ludieke acties organiseren, zorg dat positief nieuws goed zichtbaar is op de mededelingenborden, daag uit tot ‘omdenken’ wanneer hokjesdenken op de loer ligt, et cetera.

Wil je als organisatie de productiviteit, duurzame inzetbaarheid en effectiviteit van het personeel een boost geven? Investeer dan eens in ‘a jolly good laugh’!

* NRC artikel ‘Zorg ervoor dat je lekker veel lacht op het werk’

 **www.info.nu

Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog

Gratis E-book Werken zonder Werkstress

Meld je aan voor het gratis E-book ‘Werken zonder Werkstress’ en ontvang maandelijks webinaraankondigingen, tips en ervaringen op het gebied van werkorganisatie, timemanagement en werkdrukhantering!

© Optiwork - Organizing & Advies - 2024
Webontwikkeling door Convident