Overijverige leidinggevende grote impact op team
“Als team krijgen we regelmatig mailtjes van onze leidinggevende… Om 2 uur ’s nachts. We krijgen daar een slecht gevoel bij. Zijn wij wel loyaal genoeg naar onze werkgever toe als we ’s avonds de laptop uitzetten? Missen wij soms de betrokkenheid die onze leidinggevende wel heeft? Tot hoever moet onze bereikbaarheid eigenlijk gaan? Zij werkt zelf structureel over en is altijd aanspreekbaar voor ons.” Mijn cursist en haar team worstelen zichtbaar met het gedrag van de leidinggevende. Een leidinggevende moet het goede voorbeeld geven, toch? Maar is dit wel zo’n goed voorbeeld? Meebewegen of tegengas geven, wat is wijsheid?
Voorbeelden te over
Ik kom het in mijn praktijk vaak tegen: leidinggevenden die een goed timemanagement van hun team ernstig in de weg zitten. Een paar praktijkvoorbeelden:
- De timemanagementcursus (nota bene!) is toegezegd aan het team, maar er worden geen uren voor vrijgemaakt voor de medewerkers. De cursus wordt uiteindelijk op een propvolle overlegdag ingepland (‘als we eerder stoppen en later beginnen met die andere afspraken past het best’). Gevolg: te weinig tijd door uitloop van de vorige afspraak, geen pauze en hierdoor geen aandacht… voor timemanagement
- De leidinggevende wil dat zijn medewerker meer met zijn lange termijn doelen aan de slag gaat. Maar komt zelf te pas en te onpas binnenlopen met ad hoc vragen. En verlangt vervolgens dat de medewerker direct reageert op zijn verzoeken
- Een leidinggevende heeft zelf moeite met keuzes maken. “Alles is belangrijk en moet nu” is de boodschap aan zijn medewerkers. Aan tegengas heeft hij geen boodschap: “Je regelt het maar”
- Een enthousiast appende leidinggevende die werk-en privé tijd niet van elkaar scheidt. ’s Avonds, in het weekend… “Waarom reageer je niet even, ben je wel betrokken?”
- Een leidinggevende vindt dat haar multidisciplinaire team van 30 man elkaar goed op de hoogte moet houden van allerhande acties en nieuwe informatie. Ik kijk naar hun inboxen en zie een information overload van jewelste. “80% van mijn inkomende mail is voor mij feitelijk niet interessant” aldus een medewerker
Mensen zijn net eenden
Ben jij een leidinggevende of heb je ambities op dat vlak? En voel je je verantwoordelijk voor het welzijn van je medewerkers? Wees je ervan bewust dat je medewerkers naar jou kijken. Jouw timemanagement kan wel eens de timemanagement van jouw medewerkers worden, als je niet uitkijkt. Ben jij aan het rennen en vliegen? Vind jij overwerken heel normaal en stel je weinig grenzen? Dikke kans dat jouw medewerkers jou volgen. We zijn nu eenmaal kuddedieren: binnen groepen zijn wij geneigd ons aan te passen en andermans gedrag te kopiëren (niet dat wat dat doorhebben trouwens: veel van dit gedrag gebeurt onbewust en zullen we rationeel ten stelligste ontkennen). En we zijn nog nét even gevoeliger voor het gedrag van de baas van de kudde. Al is het maar omdat die ons salaris betaalt en bepaalt over onze plaats in de kudde.
De kracht van goed voordoen
De organisatie bepaalt de kaders, maar jij als leidinggevende dient hierin een goed voorbeeld te zijn. Ga op tijd naar huis, stuur geen berichten na werktijd, wees duidelijk over wat jijzelf nodig hebt voor een goede werkbalans, pauzeer regelmatig en plan realistisch. In de 17e eeuw was de Franse schrijver Francois de la Rochefoucauld zich hier al bewust van: “Niets is zo aanstekelijk als het voorbeeld.” Die zit.
Ik ontvang graag jouw reactie op deze blog